КУШМО КОРНЫМ ШЕРГАЛЫН…
Марий самырык театрын 30 ий такыртыме корныжо газетлаште савыкталтше материал-влакым лаштыклыме годым моткоч рашын почылтеш. Сандене таче уто шомак деч посна ме газетлаште театр нерген 30 ий жапыште савыкталтше икмыняр статьям шергал лектына да тушечын южо возымыжым кӱчыкемден пуэна.
«Кугарня», 1991 ий 22 ноябрь.
«Чонет яндарак лийже»
«Кодшо шочмын Йошкар-Оласе руш театрын кӱ полатыштыже калык шыҥ-шыҥ погынен ыле. Вик ойлаш гын, тиде Марий Элыштына историеш волгыдын сӱретлалтше кече…
Марий самырык театр шкенжын кумда илыш корнышкыжо Сергей Николаевын «Айвика» драмыж дене лекте. Тиде спектакль шочмо калыкнан ожнысо илышыжым, койыш-шоктышыжым келгын сӱретла. Режиссёр Олег Иркабаев, художник Нина Ефарицкая ден композитор Алексей Яшмолкинын усталыкыштат моткоч раш коеш.
Самырык театрын виян спектакльыштыже артист-влакат рвезе тулыштым тичмаш почын ончыктеныт. Лилия Акпаеван Айвикам, Григорий Майковын Атавайым, Галина Галкинан Элавийым, Олег Пуртовын Янгелдым модмо рольышт поснак чот келшыш. Тӱҥ героинян йӧратыме качыже Азаматымат Владимир Юдин ӱшандарен модын…
Пайрем касыш пагалыме уна семын толшо-влакын совым рӱж кырен тауштымыштат кумылым нӧлтен. Тугеже чонет курымешлан яндарак лийже, Марий самырык театр! Умбакыже тыгак куандараш тӱҥалат манын ӱшаныме, поро деч порым гына тыланыме шуеш».
Тимофей Локама
* * *
«Марийская правда», 28 ноября 1991 г.
«Айвика» возвращается
«… То, что ТЮЗ обратился к этой драме, свидетельствует, наверное, о том, что в своей эстетической программе театр намеревается стать проводником и преемником лучших традиций предшественников.
Его главный режиссёр О.Г. Иркабаев сразу же после окончание ГИТИСа сделал несколько крепких, отличающихся самобытностью режиссёрского почерка в Марийском драматическом театре им. М. Шкетана. Сейчас многие ждали от него смелых новаций, эксперимента, мол, какой смысл перетряхивать старое.
И неожиданное случилось. Новая «Айвика» поразила обратным — точным следованием канонам чисто народной драмы, уважением к самой природе марийского театра…»
Н. Ефимова
* * *
«Марийская правда», 19 декабря 1991 г.
«Шкетан глазами молодых»
…Я смотрела на сцене недавно созданного Марийского ТЮЗа одноактные комедии М. Шкетана, смеялась до слёз вместе с героями и зрителями…
…Хочется верить, что у спектакля будет долгая счастливая жизнь, несмотря на то, что молодёжный коллектив испытывает сейчас все трудности становления.»
Н. Ефимова
* * *
«Кугарня», 1991 ий 13 декабрь.
«Корнет пиалан лийже»
«…Мый тылеч ончыч шуко еҥ дечын «тыште (Марий самырык театр, ред.) чынжымак талантан ӱдыр-рвезе-влак погыненыт» манмым ятыр колынам ыле, но ӱшанымыла чучын огыл. Нунын концертыштымат ончаш пиал логалын огыл ыле (яллаште, маныт, гастроль дене коштыныт). Икымше гана «Айвикам» ончышым, да иканаштак кумылым савырышт. А вет модшо-влак (Марий АССР-ын заслуженный артистше Юрий Алексеев да артист Валерий Григорьев деч молышт) чыланат але тиде корныш шогалыныт веле, манмыла, «Айвика» — икымше мелнашт. Ну мо, тыршетак гын, тудым когартарыде кӱэшташ лиеш улмаш.
Мый моткоч ӱшанем, Марий самырык театрын спектакльже годым кажне гана зал тич калык лиеш. «Айвика» премьер семынак артист-влаклан тауштен совым пӱрдыш петырымекат кыраш тӱҥалыт!»
Корныда пиалан лийже.
С. Веткина
* * *
«Марий Эл», 1992 ий 18 январь.
«Ныжылгылык, мый тыйым кычалам»
«Тыге лӱмден шке у поэтический спектакльжым Тамара Краснова. Тудо шкежак ямдылен да шынден. Негызшылан марий поэтессе-влакын — Вера Бояринован, Альбертина Иванован, Валентина Изилянован, Светлана Эсаулован — почеламутыштым налын.
Тиде спектакльым марий тӱр дене таҥастараш лиеш. Вет тудым йӧратыше шӱман, лывырге оян, мастар кидан ӱдырамаш-влак ыштеныт. Декорацийым да костюмым Людмила Иванова ден Лариса Световидова ямдыленыт. Тӱрыш вочшо шӱртӧ семын почеламут корно почеш корно лирический героиньын образышкыже чумырга. Йӧршын тӱр семынак. Кажне почеламутын шке драматургийже уло, шке семын чоҥалтын. Кажныже у мутланымашым тарвата. Но кажныжым актрисе (Тамара Краснова) шӱмжӧ вошт колта. Тыге тичмаш образ, ик шӱлышан драматический действий шочыт…»
Н. Кульбаева
* * *
«Марийская правда», 25 февраля 1993 г.
«Человек создан, чтобы любить»
«… Мы были на премьере спектакля «Сусыр чон» («Мурлин Мурло») Марийского театра юного зрителя в постановке талантливого режиссёра Олега Иркабаева. Впечатления приятные. Нас искренне порадовала замечательная игра молодых актёров. Видно было, с какой болью они на сцене размышляли о жизненном разладе, который мы переживаем… Искусство должно нас обогащать, и в этом артисты были на высоте.
К. Кирсипуу,
советник по культуре волости Кяру
Раплаского уезда Эстонской Республики
* * *
«Республика», 6 ноября 1993 г.
«Спектакли и роли Марийского ТЮЗа»
Спектаклем по пьесе Геннадия Гордеева «Князь Ӧртӧмӧ» («Ӧртӧмӧ он») открывает Марийский ТЮЗ свой третий сезон. Жанр своей пьесы молодой драматург определил как «трагедия былых лет»… Давно, очень давно в марийской драматургии не было такого полнокровного, законченного произведения с острым, настоящим конфликтом, с тщательно выписанными характерами, со своими художественными особенностями. Пьеса написана стихами. Этот приём как бы поднимает происходящее над бытом, дает ему некоторую отстранённость от событии реальной истории. Пьеса отличается своей масштабностью. Происходящие в нём события относятся к 30-ым годам ХVI века, когда Казань ещё не был завоёван Иваном Грозным, а марийский край ещё не присоединен к Руси.
В спектакле поднимаются проблемы философского уровня, такие, как судьба немногочисленного народа, оказавшегося, как бы меж двух огней, между находящимися в состоянии войны двумя большими народами, или влияние личности на выбор исторического пути целого народа…
Н. Кульбаева
* * *
«Марий Эл», 1993 ий 16 ноябрь.
«Йолташнам саламлена»
«Марий самырык театр тенийысе тургымын икымше пашаж дене ончышылан чынжымак сюрпризым ыштыш. «Ӧртӧмӧ он» — тиде лӱм икмыняр гана газет страницыште палемдалт кодын ыле. А тетла тудын нерген нигӧ нимом пален огыл. Меат, автор дене пырля пашам ыштыше-влак, тудым пел шинча денат ужын огынал. Геннадий Гордеев вучыдымын шке паша саскажым луктын ончыктыш. Да самырык автор (драматург манме кугу шомак деч кызытеш кораҥына) куандарен ӧрыктарыш. Действий вияҥ толмо денат, йылме шот гыч ончалмаштат, нӧлталме темын кугытшо шот денат икымше пьесе ончыкылыклан чынжымак кугу ӱшаным шочыкта…»
С. Белкова
* * *
«Кугарня», 1994 ий 30 май.
(«Постимеэс» эстон газет гыч налме).
«Марий илыш трагедий — Тартушто»
«…Тартушто (Эстон республик, ред.) «Ӧртӧмӧ он» спектакльыште марий калыкын XVI курымышто эрык верч кучедалмыже ончыкталтеш. Тиде темым але марте эреак Россий политикылан келыштарен ойленыт. Кумло ий утла руш тӧра-влак ваштареш кредалмым изишат ончыктен огытыл. Но нине сар-влакым калык монден огыл. Марий-влак кызытат Болтуш лужавуйым тойымо кӱкшакасе шӱгар деке кумалаш да вийым налаш коштыт…
Эстон-влаклан сценыште кайыше действий-влак лишыл улыт, лач немыч-влак олмеш тыште татар-влак ончыкталтыт…».
Каукси Ӱлле
(Эстон йылме гыч В. Вершинин кусарен)
* * *
«Кугарня», 1994 ий 30 май.
(«Постимеэс» эстон газет гыч налме).
«Марий калыкын ожнысо трагедийышт умбакыже шуйна»
«…Марий, эстон, сету да молат 27 апрельыште йоча театрыш чумыргышт. Ончыктышт Геннадий Гордеевын «Ӧртӧмӧ он» ожнысо илыш трагедийжым. Спектакль калыклан келшыше да чоным авалтыше…»
Свен Кивисилдник
(Эстон йылме гыч В. Вершинин кусарен)
* * *
«Марийская правда», 18 января 1994 г.
«Трудная работа»
«…Спектакль («Дядя Ваня» Антона Чехова, ред.), ставший для молодых актёров испытанием на зрелость, а также серьёзной школой мастерства, вошёл в репертуар Марийского ТЮЗа.
Рискованно? Безусловно. Во-первых, русская классика сама по себе — материал сложный для постановки в национальном театре. Во-вторых, работа над «Дядей Ваней» требует от исполнителей незаурядного умения нащупать мотивировку поведения персонажа, проникнуться его мироощущением. А это под силу лишь опытным актёрам, у которых за плечами десятки ролей и богатый жизненный опыт.
Словом, ТЮЗ поставил перед собой архисложную задачу. Удалось ли справиться с ней режиссёру и актёрам? Однозначно ответить на этот вопрос трудно. Одно можно сказать с уверенностью: работа над этим спектаклем послужила для тюзовцев мощнейщим толчком к более глубокому постижению природы театра, и творческому росту в целом…»
А. Королёва
* * *
«Марий Эл», 1994 ий 4 ноябрь.
«Самырык да вийвал»
«Кодшо вӱргечын Геннадий Гордеевын «Болтуш» пьесыж почеш шындыме спектакль дене Марий самырык театр шкенжын нылымше паша тургымжым тӱҥале. Тиде кастене ончаш толшо шуко еҥ чон вургыж, шӱм шолын шоныш докан: калыкнан пӱрымашыже, вес калык дене «кылже» нерген тыге лӱдде, туран але ни литературышто, ни драматургийыште каласыме огыл ыле…»
И. Речкин
* * *
«Марийская правда», 12 ноября 1994 г.
«Предания старины»
«Зримо и ярко оживают они на сцене Марийского театра юного зрителя, открывшего в ноябре свой новый сезон премьерой драмы Г. Гордеева «Болтуш».
…Конфликт узнаваем отголосками классической трагедии: именно в таком ракурсе видится автору пьесы история марийского народа, насыщенная драматическими событиями. Противостояние отца и сына. оказавшиеся по разные стороны «баррикады», любовь и нежность, равнодушно раздавленные слепым колесом истории, смертельный конфликт между родительскими чувствами и гражданской позицией, мечта народа о свободе и …неравная борьба за неё, осложняемая отсутствием единства и согласия.
Пружина конфликтов, спрессованных в спектакле, сталкивает отдалённые временные пласты, заставляя искать истоки современных проблем в нашем далёком (и не очень далёком) прошлом. Однако автор Г. Гордеев и режиссёр О. Иркабаев не предлагают зрителям готовых ответов: каждый волен делать выводы самостоятельно».
А. Кудрявцева
* * *
«Кугарня», 1995 ий 3 февраль.
«Шем оржан ош поран»
«Январьын пытартыш кок кечыштыже, 30 да 31 январьыште, Марий самырык театр сценышке черетан у пашажым лукто. Тиде драматург В. Абукаев-Эмгакын «Межа» пьесыж почеш «Шем оржан ош поран» спектакль.
Вигак каласаш кӱлеш: ончаш толшо калык ты постановкым пеш шокшын вашлийын. Шинчаш веле огыл, залыште шогашат вер укела чучо.
Спектакль нерген кӱчыкын каласаш гын, тудо йӱшӧ еҥын уремыште шуҥгалтмыже, эртен кайыше еҥ-влакын йӱштӧ чонан улмыштым раш почын пуа…»
В. С.
* * *
«Марий Эл», 1995 ий 2 август.
«Мый ом суко садак!..» да молат»
«Кок ий почела Г. Гордеевын историй йыжыҥлам тарватыше пьесылаж дене тургымым тӱҥаледыме. «Ӧртӧмӧ он», «Болтуш» деч вара лекшаш «Мый ом суко садак!..» Тыгеракын Г. Гордеевын у драмыж дене почылтшаш тенийысе сезонат, театрын визымше, шке шотан юбилей сезонжо. Драмын действийже «Болтушышто» ойлымо деч коло ий эртымеке кая… Руш кугыжанышын тыгыде кугыжанышлам репрессийыште кучымыжо произведенийыште ок ончыкталт, туге гынат «черемис сарзе-шамычым» кумло ий мучко пешак шучкын темдымыже шижалтеш. Тышечынак лӱдыкшӧ чоншижмаш ылыжеш. Самырык Аксай ты лӱдыкшӧ ваштареш нӧлталтеш. «Мый ом суко садак!..» манын ойлен колтымыжым вуймутышко лукмо…»
Наталья Кульбаева
* * *
«Марийская правда», 27 марта 1996 г.
«Учение с увлечением»
«16 ребят из Марийского театра юного зрителя сегодня учатся в Российской академии театрального искусства (ончыч ГИТИС маналтын, ред.). Форма обучения несколько необычная: слушатели академии продолжают активно работать в театре, тут же внедряя в жизнь те навыки и секреты, которыми делятся с ними педагоги из РАТИ.
Правда, в данном случае не студенты едут в Москву на сессию, а столичные педагоги приезжают в Йошкар-Олу…
Безусловно, обучение — тем более в Российской академии театрального искусства — требует большой концентрации сил. И всё же Марий самырык театр старается не снижать планку: свидетельство тому — вереница премьер. Четыре новинки сезона: сказка «Про Федота-стрельца…» по пьесе Л. Филатова, «Новогодние потешки» Б. Федотова, «Трень-брень, гусельки» Ф. Сидорова. Спектаклем «Юзо кӱсле» завершил театр работу над сказочной трилогией М. Рыбакова.
На очереди — две новые постановки. Это спектакль по пьесе татарского автора Т. Миннуллина «Четыре жениха де ля Фруз» («Йоргасола каче-влак») и водевиль Г. Гордеева «Шӱшпык муро… умыр кас…»
Новых встреч с артистами этого театра ждут не только в Марий Эл, но и в странах ближнего зарубежья. Так, в апреле Марий самырык театр отправится в Эстонию: День национального героя он отметит спектаклем «Болтуш» по пьесе Г. Гордеева, выступив на сцене Государственного Академического театра «Ванумейне». Предстоит и встреча со студентами тартуского университета, где обучаются немало наших земляков…»
А. Каримова
* * *
«Кугарня», 1998 ий 18 декабрь.
«Самырык пагытын кончышыжо»
«15 декабрьыште В.И. Ленин лӱмеш культур полатыш тӱрлӧ район гыч туныктышо ден тунемше-влак, оласе калык шукын погыненыт ыле. Спектакль чылаштлан келшен, чонышт дене герой-влакын илышышт денак иленыт, рӱж совым кырен, артист-влаклан тауштеныт.
Мутат уке, драматург (пьесым артист В. Домрачев возен да режиссёр семын шкежак сценышке луктын) сюжетым чылалан палыме илыш кышкареш калыплен. Тыште тӱжвалне койшо ача-ава да эрге кокласе кӧргӧ конфликт-влак палдырнат. Тидым автор мучаш марте ӱшандарышын ончыктен, самырык артист-влакат сайын модыныт.
«Мыланна латкудыт» спектакльыште Ю. Русановын почеламутшо-влак лан композитор С. Маковын возымо мурыжо-влак йоҥгеныт. Нуным «Мари» рӱдер студийын мурызыжо В. Николаев мурен.
В. Егоров
* * *
«Марий Эл», 2000 ий 30 ноябрь.
«Шке почеш поро кышам кодаш уто огыл»
«Яндар, волгыдо йӧратымаш…Мо эше тудын дечын сылнырак уло? Мо эше мемнан чоннам тынаре рӱпшен кертеш? Кажне поэт, писатель, драматург шке призведенийыштыже шке семынже йӧратымашым чапландара, иктат тудым ӧрдыжеш огеш кодо. Яндар йӧратымаш нерген ойлалтеш Александр Петровын «Пиал дек кайыме корно» пьесыштыже. Автор тӱҥ геройын, Любан, образше гоч тачысе илышым сӱретла, ялысе самырык ӱдырын пиал деке кайыме корныжым ончыкта… Шукерте огыл Марий самырык театрыште тиде спектакльын премьерже лие.
Ирина Золотарёва
* * *
«Йошкар-Ола», 25 января 2001 г.
«Дорога к счастью»
«Музыкальная комедия «Дорога к счастью» («Пиал дек кайыме корно») — первое сценическое произведение начинающего драматурга А. Петрова… Хвала театру юного зрителя: молодой коллектив находится в постоянном творческом поиске — героев, проблем, актуальных для современников, да и художественный руководитель О. Иркабаев понимает, что современная марийская драматургия требует к себе повышенного внимания и что молодые авторы нуждаются в поддержке…»
Г. Казанцева,
аспирантка МГПИ им.Н.К. Крупской
* * *
«Кудо-Коду», 2002 г. (№1)
«Испытание временем выдержали с честью»
«Интервью художественного руководителя ТЮЗа Олега Геннадьевича Иркабаева: «…Каждый актёр в нашем театре имеет своё место. Это как красивый букет их разных цветов, дополняющий один другого. Букет не может быть только из одних роз. Наша труппа разнообразна характерными актёрами, и именно этим она сильна. Многие наши актёры задействованы также и в известных марийских фильмах, их видят и знают тысячи зрителей…».
* * *
«Марийская правда», 27 марта 2002 г.
«Уроки музыки» (Л. Петрушевскаян пьесыже, ред.)
Виктор Ившин (доктор химических наук, Йошкар-Ола): «…Меня поразили в спектакле и сценография, и музыка, и режиссура. Спектакль завораживает правдивостью и искренностью интерпретации сюжета. Спектакль будит воображение, забываешь про все современные новации и вспоминаешь старое определение: «Театр — это воспитание чувств…».
Ирина Мягкова (театральный критик, Москва): «…Марийский ТЮЗ сделал замечательный спектакль. Для меня он стал основным событием фестиваля «Йошкар-Ола театральная…».
* * *
«Марий Эл», 2003 ий 31 январь.
«Самырык театрын пашажлан — сай ак»
«…Марий самырык театрын Екатеринбургышто ончыктымо «Мурлин мурло» спектакльышке автор шкежат миен. Лӱмлӧ руш драматург пашалан кӱкшӧ акым пуэн: «Актёр-влак тыгай самырык улыт, а кузе чоным пуэн рольым модыт», — спектакль деч вара шонымашыжым луктын каласен пьесын авторжо Николай Коляда…».
Г. Михайлова
* * *
«Марий Эл», 2003 ий 14 ноябрь.
«Товаҥалтше мундыра»
«Илыш — тиде театр. А еҥ-влак тушто актёр улыт» — ойлен лӱмлӧ драматург В. Шекспир. Тыгай шонымаш денак кылдалтын шукерте огыл Марий самырык театрыште шындыме «Товаҥалтше мундыра» спектакль премьер. Авторжо — Игорь Фадеев. Спектакль пролог гыч тӱҥалеш. Сценыште творческий айдемым — сокыр драматургым — ужына. «Театр гыч йыҥгыртат, — шонкален ойла тудо. — Пьесым возаш йодыт. Илышыжат — товаҥалтше мундыра. А нунылан комедий кӱлеш». Спектакльын тиде персонажше ончыкылык у пьесыжын сюжетшылан илыш гыч чын событийым налеш…»
Ю. Григорьев
* * *
«Марий Эл», 2003 ий 30 сентябрь.
«Омсам тӱкален, тургымым почыч»
«Марий самырык театр 25 сентябрьыште шкенжын латкумшо тургымжым почо. Тидлан коллектив самырык драматург Александр Петровын «Адак омсашке тӱкалат» пьесыжым ойырен налын. Очыни, чын ыштен, вет театрын репертуаржат у тукымым шуарымашке виктаралтын. Вес шот дене, ты театр огыл, кӧ эше весыже самырык автор-влакын пьесыштым сценышке лукшаш? Авторын пьесыжат тачысе саманлан моткоч келшен толшо. Кодшо тургымышто ончыкталтше тудынак «Пиал дек кайыме корно» пьесыже почеш шындыме спектакль тыгак нунылан пӧлеклалтше лийын…»
С. Носова
* * *
«АртЭл», 2004 г. (№4).
«ТОТЕМ» на сцене, ШЕКСПИР В УМЕ»
«…На этом фоне спектаклей, представленных на V Международный фестиваль театров финно-угорских народов сильнее оценишь творческие удачи своих коллективов. «Бабье лето» Марийского ТЮЗа, плод содружества драматурга Г. Гордеева и режиссёра О. Иркабаева, столичные критики назвали культурным прорывом финно-угорского театра. Прорывом в интеллектуальную драму и в европейскую театральную
традицию.»
Виктор Пашкин
* * *
«Марийская правда», 27 ноября 2004 г.
«Майатул» — высокое напряжение»
«…На Международном фестивале театров финно-угорских народов Марийский ТЮЗ показал спектакль по пьесе Геннадия Гордеева «Бабье лето». Это сделано так тонко, так неожиданно, изящно, легко, так атмосферно, интеллигентно. На сцену выведен новый герой – представитель творческой интеллигенции (а мы уже по нему соскучились)…»
Вера Морозова, театральный критик (г. Сыктывкар)
* * *
«Марий Эл», 2004 ий 3 ноябрь.
«Ялже пыта гын, айдемын чонжо кузе куана?»
«Драматург З. Долгован у пьесыж почеш «Шудо шешке» спектакльын премьержым Марий самырык театр 1 ноябрьыште модын ончыктыш. Тыге у тургым почылто.
…Чоныш чот логалше рольым спектакльыште Марий Элын калык артисткыже Венера Саввина чоҥыш. Тудын модмо рольжо Ануш — ялысе марий ӱдырамашым иктешлыше образ манаш лиеш. Тыгай рольымак шке жапыштыже, мутлан, «Эргымлан кузык» спектакльыште — Серапийым — Марий Элын калык артисткыже Мария Митрофанова Шкетан театрыште чоҥен ыле…».
Ю. Григорьев
* * *
«Марий Эл», 2006 ий 8 ноябрь.
«Вий да кумыл веле аклалтыт»
«Йошкар-Олаште «Марий драматургий — Марий самырык театрыште» кугу фестиваль тӱҥалтышым налын. Тудо 18 ноябрь йотке кече еда зрительым спектакль-влак дене куандара…
…Теве 1 ноябрьыште «Айвикан» (фестивальлан пӧлеклалтше, ред.) премьерже лие. Тӱҥ рольым — Айвикам — актриса Татьяна Попова устан модо. Чатка капкылжат келшыше, музыкальный драмылан тудын йӱкшат сай. Муралтен колта — кумылым савыра. Тудын Айвикаже незер ӱдыр семын ӱҥышӧ огыл, а чолга, шке верч шоген моштышо койыш-шоктышан. Спектакльым ончен кумыл нӧлтӧ. Вет рольышто кажне артист образым келгын почын пуымо дене ойыртемалте…»
Юрий Григорьев
* * *
«Марийская правда», 16 ноября 2006 г.
«Айвика —марийская Офелия», (угыч шындыме, ред.)
«…Сценическая версия легенды о жизни и трагической гибели марийской девушки красавицы Айвики (режиссёр Олег Иркабаев-Этайн) чувственно-притягательна. Кротость, мягкость, жертвенность и в то же время бесстрашие, готовность перенести любые испытания ради чистой любви — всё это есть в характере Айвики, образ которой создала актриса Татьяна Попова. Он перекликается с Шекспировским. «Черемисская Офелия» назвал её исследователь русской литературы К. Горбунов, записавший легенду со слов сказителей…».
Галина Кныш-Ковешникова
* * *
«Марийская правда», 24 ноября 2006 г.
«Йошкар-Ола объединяет и удивляет»
«…В Марий Эл продолжается VI Международный фестиваль театров финно-угорских народов «Майатул»…
…Критики высоко оценили спектакль «На дне» (по пьесе М. Горького, ред.) в постановке Марийского ТЮЗа. Они отметили прежде всего работу актёрского ансамбля. Хотя играть классика на марийском языке было
сложно…»
Игорь Гаврилов
* * *
«Марий Эл», 2007 ий 20 январь.
«Мудреч айдеме да артист»
«Финн-угор театр-влакын VI Тӱнямбал фестивальышт годым Марий самырык театрын М. Горькийын «На дне» пьесыж почеш марлаҥдыме «Илыш поргемыште» спектакльым модмо деч вара Моско гыч ик критик (Нинель Сорокина, ред.) тыге мане: «Актёр образшым тунам раш да сайын почын пуа, кунам шкенжын илышыжат — тиде геройын гаяк. Икманаш, пӱрымашыж дене чак кылдалтын. «Илыш поргемыште» Лука рольышто Андрей Андрианов мыланна мудреч да тыматле койыш-шоктышыж дене эн ойыртемалтшыла чучо…»
Ю. Григорьев
* * *
«Марий Эл», 2007 ий 19 декабрь.
«Висвис пушан орлыкем»
«…Драматург Зинаида Долгова у темым тарваташ тыршымыж дене чӱчкыдын куандара. Тиде гана тудо кочо пӱрымашан, неле койыш-шоктышан самырык тукымын куанже ден ойгыжым пьесыште шке чонжо гоч колтен да лош пайлен… А спектакльыште артист-шамыч уло моштымашыштым пуаш ямде улыт, геройын илышыж дене модыт… Тыгодым герой-влакын кӧргӧ чон шижмашыштым композитор Марий Эл искусствын сулло деятельже Вениамин Захаров сылне инструментальный сем полшымо дене почын пуаш полша… Спектакльым тӱҥ режиссёр, Россий искусствын сулло деятельже О. Иркабаев шынден…»
Юрий Григорьев
* * *
«Марий Эл», 2009 ий 24 ноябрь.
«Поро айдемым моктен, ош тӱня йывырта юарлен».
«Марий самырык театр кажне тургымышто у спектакльым темла. Тенийысе ик премьерже — «Чодыраял Элыксандр» шӱлыкан комедий. Т. Миннуллинын пьесыж почеш марлаҥдыме ты спектакльым икымше гана эше 1981 ийыштак М. Шкетан лӱмеш театрыште режиссёр Сарра Кириллова шынден ыле. Тиде жапыште рӱдӧ театрыште Марий Элын калык артистше А. Андриановат пашам ыштен. Тиде гана лӱмлӧ актёр Марий самырык театрыште «Чодыраял Элыксандр» спектакльыште тӱҥ рольым чоҥыш. Тиде премьер веле огыл, шкешотан усталык кас лие. А. Андриановын 70 ияш лӱмгечыжлан пӧлеклалтын ыле. Кунам ийготан айдемын рольжым илышын шере-кочыжым палыше, шкежат кужу ӱмыр корным такыртыше актёр чоҥа — зрительым моткочак кумылаҥда, чоҥымо образшат ӱшандарыше…
Калыклан илыш нерген шонаш таратыше спектакль театрын репертуаржым шуко жап сӧрастараш тӱҥалеш.»
Ю. Григорьев
* * *
«Марий Эл», 2010 ий 12 март.
«Вашлий мыйым, Шочмо Элем»
«4 мартыште Марий самырык театрыште Александр Петровын пьесыж почеш шындыме тыгай лӱман спектакльын премьерже лийын….
Спектакльын лӱмжӧ гычак пале: тудо армий гыч элым арален пӧртылшӧ нерген. Пьесыште кызытсе жаплан келшыше да пӱсӧ йодыш тарваталтеш…
Спектакль моткочак чонеш логалше. Шинчавӱдым лукшо, логарыш комылям кӱзыктышӧ татше мыняре?! Тудо икмыняр ужаш гыч шога. Кажныж почеш нуным эшеат вияҥдаш да рашемдаш полшышо муро йоҥга…
Л. Камалетдинова
* * *
«Марий Эл», 2010 ий 24 апрель.
«Илыш кӱчык кеҥеж йӱд веле улмаш…»
«…Марий самырык театрын ӱжмыж почеш «Чодыраял Элыксандр» спектакльын премьержым ончаш Йошкар-Олашке толынам. Тыге театр коллективлан таушташ шоненам. Ала-мом ум вучен омыл, но спектакль мучаште чонем тунар тургыжланыш. Тӱҥ рольым модшо Марий Элын калык артистше Андрей Андрианович Андрианов – йылт мыйын сӱретлыме шоҥгыеҥ, 90 ияш Альмандар гай койо. Тугай шижмаш ыле, пуйто мый пьесыжымат мунло марий кугыза нерген возенам. Спектакльын финалже, Элыксандрын изи эрге дене чеверласымыже, ойлен мошташ лийдымын ончыкталтын. Тиде модмо огыл ыле. Тиде актёрын ош тӱня дене чеверласымашыже ыле…
Гениальный артистын сценыште чоҥымо геройжо-влакым калык ок мондо. Андрей Андрианов шке калыкшын чоныштыжо илаш тӱҥалеш».
Туфан Миннуллин, Татарстанын калык писательже
* * *
«Марий Эл», 2010 ий 27 октябрь.
«Чодыраял Элыксандр» — Камал лӱмеш театрыште»
«Марий театр илышыште тиде кечым, чынжымак, кугу событий семын аклыман. 21 октябрьыште Марий самырык театрын артистше-влак Озаҥыште, Г. Камал лӱмеш Татар кугыжаныш академический театрын сценыштыже «Чодыраял Элыксандр» спектакльым модын ончыктышт.
Тидлан амалжат пеш кугу ыле. Россий да Татарстан искусствын сулло деятельже, марий калыкланат сайын палыме татар драматург Туфан Миннуллин 75 ияш лӱмгечыжым Озаҥ олаште посна фестиваль дене палемдаш лийын. Тушко Марий самырык театрымат ӱжын.»
Юрий Григорьев
* * *
«Марий Эл», 2012 ий 5 май.
«Марпа»
«Теве тудо, шуко вучымо да ойлымо кече толын шуо: Марий самырык театр сценышке «Марпа» спектакльым лукто. Тудо самырык автор Владимир Матвеевын пьесыж почеш шындалтын. Ты произведений кодшо ийын драматург-влакын конкурсыштышт икымше вер дене палемдалтын ыле.
Журналистлан тыгай шотан шуко материал дене вашлияш логалеш. Но иктынат ушышко тудым драматический произведенийыш савыраш лиеш манме шоныш толын огыл. Молодец Владимир Матвеев, тидым ышташ тоштын да сцене марте шуктен. Да, манмыла, вигак шкеж деке ончалтышым савырен. Возаш кӱлеш ойыртемалтше пӱрымашан еҥ-влак нерген, каласкалаш».
Светлана Белкова
* * *
«Марий Эл», 2014 ий 12 июнь.
Фестивальым иктешлена
«ТЕАТРДА — XXI курымын театрже»
«Марий самырык театр мыланна сюрпризым ыштыш, ончыктымо кок спектакльжат пеш сай шонымашым кодыш, — палемден ТЮЗ-ын пашажым лончылаш тӱҥалме годымак В. Актанаев. — «Онарын кердыже» — оформлений, костюм шотышто волгалтше спектакль».
Тиде йомак-спектакльым моло критикат эн ончыч сценографий, костюм могырым эн сай семын палемдалтын. Пеш сай акым налын самырык театрын вес «Рошто поран — Кугече йӱр» спектакльжат. «…Йошкар-Ола театральная» фестивальысе тиде спектакль мыйын уло кӧргем савырыш, тынар виян ыштыме, — палемден Ирина Мягкова (Моско гыч толшо критик, ред.) . — Икымше ужашысе гай историйым фестиваль мучкыжат ужын огынал».
Рашемдена: спектакль кок ужаш гыч шога. Икымшыжым Владимир Лайд Шемйэрын ойлымашыже негызеш шындыме. Тидын шотышто Ирина Мягкован ойлымыжым радамын возен кодаш кӱлешлан шотлем:
— Ош тӱс — трагедийын тӱсшӧ. Ик могырым, чынжымак, ме трагический сӱретым ужына. Вес могырым, тиде спектакль – тӱнямбалне илышын гармонийже нерген. Тыште айдеме тукымын шочмыж гыч колымыжо марте да, мӧҥгешла, эртыме корно ончыкталтеш…».
Светлана Белкова
* * *
«Марийская правда», 18 декабря 2015 г.
«Драма о человечности, любви и понимании»
Одноимённая постановка режиссёра Эрвины Гордеевой по пьесе марийского драматурга Геннадия Гордеева «И с нами голуби» вызвала волну чувств и эмоции.
Эта драма не просто о подростках. Она — о сиротах, волей судьбы оказавшихся в детском доме. Вложив всю душу в своих героев, актёры на сцене смогли показать не «чёрную» сторону жизни в детских домах, не присущие современной молодёжи проблему наркомании, проституции или детской преступности — ничего этого в спектакле нет, а детей с доброй душой и чистым сердцем, которые им порой приходится скрывать за маской жестокости, потому что так «проще жить».
Анна Орехова
* * *
«Марий Эл», 2016 ий 4 октябрь.
«Ачай, ачием…» Шортарыш, воштылтыш»
Вячеслав Кольцов (Марий радион службыжым вуйлатыше): «Автор-влак Валерий Григорьев ден Зинаида Долгова кызытсе илышыште вашлиялтше йодышым тарватеныт. Мыят ача деч посна кушкынам. Илышем дене кылдалтше тат-влак вашлиялтыч, логарышкем комыля кӱзыш. Артист-влак сайын модыч».
Раисия Золотарёва, Галина Григорьева (Параньга районысо Олор ял гыч): «Спектакль чонеш логалше, чыным умылаш полшышо, самырык тукымлан веле огыл, ача-ава-влакланат илышым чын ужаш тарата».
Людмила Пашуткина (Марий Эл тӱвыран сулло пашаеҥже): «Спектакль келге шонымашан, туныктышан. Тарватыме тема чоным удыра».
* * *
«Йошкар-Ола», октябрь, 2017 г.
«Песня одинокой кукушки»
«Аншлаг, бурные овации и цветы — так встретил зритель в марийском ТЮЗе премьеру музыкальной драмы-поэмы «Шкет кукун мурыжо» («Песня одинокой кукушки»). Примечательно то, что спектакль стал дебютом в театре для сценариста, марийской поэтессы Татьяны Соловьевой, а для 25-летней Эрвины Гордеевой, лауреата государственной молодежной премии им. О. Ипая, еще одной возможностью громко заявить о себе, как о талантливом режиссере…»
Ольга Шингареева
* * *
Страстной бульвар
Выпуск №1-211/2-018, Фестивали
Марийский ТЮЗ на Мелиховской земле
«Международный театральный фестиваль «Мелиховская весна-2018». 25 мая. День шестой. «В ОВРАГЕ» из Марий Эл:
«Марийский театр юного зрителя из Йошкар-Олы 24 мая показал на Международном Мелиховском театральном фестивале спектакль по одному из самых трагических произведений А.П. Чехова — повести «В овраге». Спектакль, созданный молодым режиссером Эрвиной Гордеевой (она же автор инсценировки) с помощью самых минимальных изобразительных средств, получился тонкий и пронзительный. И тронул многих зрителей буквально до слез…
… Очень удачная инсценировка, точный режиссерский выбор приёма и прекрасный актерский ансамбль сделали «В овраге» одним из самых заметных спектаклей фестиваля…»
* * *
«Йошкар-Ола», апрель 2019 г.
«Не только дуры верят в вечную любовь»
«С мелодраматической комедией «И эту дуру я любил» Андрея Яхонтова (режиссёр-постановщик Дмитрий Королев) Марийский ТЮЗ вышел на тропу охоты на взрослого зрителя и сразу попал в цель. Если по творчеству Яхонтова умные люди восклицают: «Какого черта?!», то, глядя на зрительниц, можно попытаться ответить на вопрос: «Чего хочет женщина?»
Аншлаг
На премьере 1 марта и последующем показе в этом же месяце ТЮЗ буквально оккупировали женщины, в большинстве бальзаковского возраста, впритык сидели и стояли вдоль стен. Мужчин было лишь по двое в каждом ряду. На премьере артистов Анджелу Мамаеву и Михаила Александрова, игравших дуэтом, вызывали «на бис» 11 раз. На втором показе зрительницы вырвались к сцене толпой, и артистам пришлось повторять и повторять заключительные движения…»
Ольга Шингареева
* * *
«Йошкар-Ола», 17 марта 2020 г.
«Смех и слёзы миграции»
«Если драматург Валерий Григорьев издал свою пьесу «Кок ватылан ик марий» («Двоеженец») в США или Западной Европе, местные феминистки отдали бы его под суд или забросали камнями, а вот марийские зрительницы на премьере в ТЮЗе смеялись до коликов в животе, а потом задумались и прослезились…»
Ольга Шингареева
* * *
«Йошкар-Ола», 10 марта 2020 г.
«Прекрасная «Ася» Эрвины Гордеевой»
«Честно говоря, я шла на спектакль по Тургеневу с некоторым опасением —
как будто идёшь на встречу с объектом своей первой любви, с которым не виделся 20 лет и очень боишься быть разочарованным. Я всегда любила Тургенева, и если бы увидела «мою Асю» упрощённой и опошлённой в угоду некоторым тенденциям современного театра — это разбило бы мне сердце. Но…
… Я увидела сцену. Именно с этого момента я перестала замечать что-то вокруг себя, с этого момента режиссёр начал играть со мной в свою игру — вот так резко, без объявления войны, забрал всё моё внимание ещё до начала представления (браво, мастер!)…
… После спектакля я отправилась за кулисы, где продолжались сюрпризы этого вечера. Маститый режиссёр, уделенный сединами — так я себе рисовала образ автора постановки — оказалось… молодой изящной девушкой с глазами эльфа и сказочным именем Эрвина. Я растерялась и пережила острый приступ косноязычия, пытаясь выразить своё восхищение спектаклем и поделиться благодарностью за пережитые эмоции…»
Софья Валерьева